CentrumEduMed Uncategorized Uszkodzony element żurawia – kto może przeprowadzić stosowne naprawy?

Uszkodzony element żurawia – kto może przeprowadzić stosowne naprawy?

0

Żurawie to urządzenia podlegające pod Urząd Dozoru Technicznego (UDT) i wymagające diagnostyki przez uprawnionych specjalistów, z reguły spawaczy. Jakie elementy żurawia psują się najczęściej i co można zrobić w celu uniknięcia negatywnych konsekwencji technicznych?

Jakie problemy pojawiają się przy eksploatacji dźwigów i w jaki sposób im zapobiegać?

Spawacz UDT diagnozuje uszkodzenia w żurawiach stacjonarnych, przemieszczanych na krótkie odległości, szynowych, samojezdnych i wielu innych rodzajów. Najwięcej awarii w dźwigach wynika z przeciążenia i niedotrzymania instrukcji przez operatora. Upadek ciężaru z wysokości należy do jednych z krytycznych obszarów ryzyka, dlatego w UDT żurawie podlegają pod szczególny, częstszy nadzór. Po wykryciu pęknięć należy podjąć decyzję o zgłoszeniu naprawy spawalniczej, każdorazowo akceptowanej przez UDT. Naprawie spawalniczej podlegają podpory, układ dźwigniowy, ramiona zewnętrzne oraz wewnętrzne, kabina operatora, podstawa narażona na duże obciążenia. Popularny problem to zerwanie żurawia z podstawy i upadek. W przypadku większych konstrukcji to problem niezwykle kosztowny w usunięciu. Serwis zakłada dopasowanie właściwej metody spawalniczej, materiału, albo stworzenie elementu od podstaw. Tym zajmują się również wykwalifikowany spawacze po uzgodnieniu z UDT, WDT, TDT.

Najpopularniejsze przyczyny wypadków z udziałem dźwigów

Żuraw powinien pracować w ściśle regulowanym otoczeniu, a przy przenoszeniu towaru kluczowe staje się unikanie przeszkód. Z czasem konstrukcja podlega korozji, wymaga remontu, ale kontakt z UDT wyznacza jasno okresy przeglądów. Utrata stateczności i przeciążenie dźwigów, a także ich obsługa przez niewykwalifikowanych operatorów to powszechne przyczyny wypadków. Jeden z głównych celów UDT to zachowanie bezpieczeństwa publicznego oraz przemysłowego, a także wyznaczanie wysokiego standardu jakości dla specjalistów zajmujących się uszkodzeniami urządzeń transportu bliskiego.

Co można zrobić na bieżąco w celu uniknięcia problemów technicznych?

W żurawiu warto na bieżąco monitować stan podpór, wahaczy, podstawy i kabiny operatora. Wszystkie dane techniczne dotyczące urządzenia powinny znaleźć się w bezpośrednim otoczeniu operatora. Stan żurawia zapisuje się z reguły w wydzielonym dzienniku. Nie chodzi tylko o stan techniczny żurawia, ale o przygotowanie takich warunków pracy, w których operator widzi całe otoczenie z pozycji siedzącej i może płynnie sterować ładunkiem. Jeżeli żuraw służy do przenoszenia ludzi wymaga dodatkowych konsultacji z UDT.

Współpraca ze specjalistami przekłada się na większe bezpieczeństwo

Tylko spawacze z odpowiednimi uprawnieniami UDT mogą modernizować i tworzyć nowe elementy do dźwigów po uzgodnieniu czynności z urzędem. Wzmocnienie dźwigu i codzienna kontrola to szansa na uniknięcie kosztownych problemów i tragedii, nie tylko finansowych. Spawacze UDT kontrolują żurawie wszystkich typów. Dysponują dużą wiedzą materiałową oraz potwierdzonymi realizacjami udostępnianymi często na życzenie nowym klientom.

LEAVE YOUR COMMENT

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *